Webshop van de zusters-trappistinnen uit Brecht compenseert deels corona-sluiting van abdijwinkel
Covid19-epidemie noopt ook in abdij tot aanpassingen.
De trappistinnen van de abdij in Brecht verkopen al jarenlang shampoo, badschuim, hand- en vloerzeep via een fysiek winkeltje in de abdij. In oktober van vorig jaar openden zij ook een webshop. “Door de corona-crisis echter dienden wij niet alleen ons gastenverblijf maar ook onze abdijwinkel te sluiten. Sindsdien hebben we ons volledig toegelegd op de verkoop van onze producten via het internet”, zegt Zr. Katharina, abdis van de Brechtse trappistinnengemeenschap Onze Lieve Vrouw van Nazareth. “Heel wat mensen hebben de weg al gevonden naar onze webshop. Naast onze shampoos en douchegels is er nu ook een grotere vraag naar onze handzeep in dispensers. Dat is niet zo verwonderlijk want regelmatig handen wassen is één van de basisregels om de pandemie in te dijken.”
Zuster Katharina: “Wij hebben ons moeten aanpassen aan de gewijzigde omstandigheden. Ofschoon sommigen de lancering van onze webshop vorige herfst nog beschouwden als een leuke gimmick, zijn we nu blij dat we over een webwinkel beschikken. Ons online verkoopkanaal is op dit ogenblik onze enige bron van inkomsten. Bestellingen verwerken, dozen plooien en vullen, adreslabels printen, de pakjesdienst contacteren… het behoort nu naast onze monastieke taken voor een deel tot onze dagelijkse routine.”
De voorbije weken stelden de trappistinnen een duidelijke toename vast van hun e-commerceactiviteiten. Toch wordt het verlies aan omzet ten gevolge van de sluiting van de abdijwinkel maar gedeeltelijk gecompenseerd. “We blijven echter niet bij de pakken zitten. Wij bieden sinds kort ook shampoo, douchegel en vloeibare handzeep van dezelfde geurlijn in één geschenkpakket aan. In de aanloop naar Moederdag vallen dergelijke producten goed in de smaak”, aldus de abdis.
Trappisten en trappistinnen leven niet van subsidies of giften. De Regel van Sint-Benedictus schrijft voor dat ze in hun eigen levensonderhoud moeten voorzien door middel van handenarbeid. Elke cisterciënzerabdij dient dus een eigen economie te ontwikkelen. Daarom begonnen de trappistinnen van Brecht in 1964 onder de merknaam TRAPP met de productie van afwasmiddelen en zeep. Intussen hebben de kloosterzusters ook een lavendel-, een aloë vera- en een traditionele lijn met handzeep, douchegel, shampoo en body lotion, alsook een biershampoo waaraan Westmalle Dubbel werd toegevoegd.
Drie kloosterzusters zijn rechtstreeks betrokken bij de productie en verkoop van de schoonmaak- en verzorgingsproducten. Ruim de helft van de 25 monialen werkt op de een of andere manier mee.
Voor meer informatie en een overzicht van de beschikbare producten, zie www.trapp.be